piątek, 9 maja 2014

Podczerwień - zrób to sam!

Dziś wpis kieruję do majsterkowiczów, którzy chcieliby przerobić swój aparat cyfrowy na aparat na podczerwień.

Ostatnio szukałem informacji jak zbudować taki aparat. Wielokrotnie słyszałem, że jest taka możliwość, jednak nie miałem jakoś parcia żeby czegoś konkretnego poszukać. Biorąc pod uwagę to, że z podczerwienią miałem styczność przy fotografii analogowej i w tym okresie jakoś żadnej innej nie potrzebowałem.

Jednak od niedawna miałem parcie aby coś poszukać i stworzyć taką właśnie kamerę, która rejestrowała by podczerwień. Jednym z pierwszych stron na jakie się natknąłem była strona [Szeroki kadr] na której możemy przeczytać na czym polega to zjawisko i jak wygląda efekt końcowy z poszczególnych modeli aparatów (w tym przypadku firmy Nikon).

Kolejną już bardziej techniczną była strona SKIBEK - czyli zrób to sam! na której możemy zobaczyć jak wygląda proces demontażu aparatu i instalacja filtra podczerwieni. Nie musimy jednak wcale nieść filtra podczerwieni do zaprzyjaźnionego optyka by nam przyciął go do odpowiednich rozmiarów. Filtr możemy mocować po prostu przed obiektywem i wykonywać zdjęcia, co równa się z wydłużeniem czasów ponieważ, filtr jest bardzo ciemny. Dlatego lepszą opcją będzie umieszczenie go bezpośrednio na miejscu starego przy matrycy aparatu.


Ostatecznie jednak najbardziej pomocny okazał się serwis YouTube, gdzie uzyskałem największe przeszkolenie w tym zakresie :) Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że przerobić możemy nawet taką małą małpkę cyfrową, której już nie używamy i zalega nam w szafie. Jak się okazało nie musi być to lustrzanka, choć ta jest najlepszą opcją jeżeli chodzi o jakość zdjęć.

 
De-instalacja filtra w małym kompakcie.

De-instalacja filtra w lustrzance cyfrowej.

Ja skorzystałem z pierwszej opcji i przerobiłem aparat Sony Cyber-shot DSC-S500 instalując mu w miejsce oryginalnego filtra, filtr zrobiony ze starej prześwietlonej kliszy fotograficznej. Na pewno każdy znalazłby taki kawałek do wykorzystania. Niestety była ona nieco porysowała co przełożyło się na fatalną jakość zdjęć, ale efekt został uzyskany.


Poniżej przedstawiam kilka przykładowych fotografii wykonanych tym aparatem. Aż strach pomyśleć co będzie gdy w moje łapki wpadnie jakaś lustrzanka cyfrowa :)













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz